Det är en fråga som jag ofta stöter på i mitt arbete. Hur kan webbplatsens laddningshastighet faktiskt öka trafiken till din sida? Hur påverkas SERP och SEO av detta? Måste du ha en bra prestanda och en snabb hemsida? Vi är långt förbi 90-talets ljud när man kopplade till modemet och telefonen slutade fungera samtidigt. Den hastigheten kan inte ens jämföras med någon av de långsammaste webbplatserna vi jobbar med idag.
Låt oss dela upp det lätt. När man tittar på en webbplatsinfrastruktur där man börjar med detaljer som ingen ser men alla känner till. Prestanda, det vill säga optimeringen av sidan som börjar med hur den öppnar upp för användaren.
SERP och SEO
Den första står för Search Engine Results Page och den ligger i namnet. Det är här resultaten dyker upp på sökmotorerna. Om du vill synas där så har hastigheten en direkt inverkan på resultatet. SEO står för sökmotoroptimering. Google använder sidhastighet som en rankningsfaktor för att ge sina sökare den bästa användarupplevelsen, och alla användare vill ha en snabb webbplats. Det är en dubbelriktad gata. Google tillhandahåller och tar i samma form som företag måste fokusera på att ge samma upplevelse till sina besökare på sin webbplats. I utbyte får du fler sökningar på ditt företag. Det skapar ett gott rykte för dig och Google på samma gång.
Omvandling
Handla om. 50 % av användarna i dagens samhälle förväntar sig att en webbplats ska prestera bra och vara fulladdad inom 2 sekunder. På de två sekunderna där har du redan gjort ett första intryck och det sägs att ca. 80% av oss människor bryr sig inte om att besöka en sida igen, vilket inte har fungerat optimalt första gången.
Användargränssnitt
Här pratar vi om att bygga lojalitet genom att sajtens funktioner faktiskt fungerar som de ska. En optimerad sida leder direkt till en bättre användarvänlighet som i sin tur bygger upp varumärket. Det har blivit populärt att skapa responsiva hemsidor och du kommer inte undan med detta. Företag som ringer mig frågar samma sak. Den viktiga delen är att använda mjukvara och koder som samverkar för att inte låta den responsiva delen gå utöver den faktiska prestandan och användbarheten för dina besökare.
De olika hastighetsmätarna och hur de fungerar.
På Websupporten.se använder vi särskilt två fasta “mätare” när vi går in i analysfasen i ett optimeringsuppdrag: GTmetrix.com och PageSpeed Insights, som är väldigt bra gratisverktyg man kan använda för att få detaljerad information om hur en hemsida presterar och om det är en snabb hemsida.
GTmetrix, det är gratis, men med möjligheten att prenumerera på större planer med sidövervakning och fler alternativ för att mäta prestanda. Här går du igenom laddningstiden, den totala sidstorleken och det totala antalet HTTP-förfrågningar. Du rankas med ett betyg där A är bäst.
PageSpeed Insights (PSI) är helt gratis och är Googles prestationsmätningsverktyg. Väldigt enkelt, du anger din URL och resultatet kommer upp ganska snart. Här får du först ett resultat för hastighet på mobil, och sedan kan du välja att se resultatet för dator. PSI använder siffror från 1 till 100, där det senare är bäst.
Klassificering: Bra, Behöver förbättras, Dålig
PSI klassificerar även fältdata i 3 kategorier som beskriver upplevelser som anses vara bra, behöver förbättras eller är dåliga. PSI ställer in följande trösklar för bra / förbättring / dåligt, baserat på en analys av CrUX-datauppsättningen:
Chrome User Experience Report
CrUX står för Chrome User Experience Report och visar detaljerade resultat beräknade utifrån en användares upplevelse. Data från detta kommer från många miljoner Chrome-användare varje månad, och det används återigen för att se hur snabbt en sida laddas, och sist men inte minst, hur du rankar via annonser och på sökmotorer. Dålig prestanda påverkar uppenbarligen sådana resultat.
När du delar en sida enligt ovan, SERP/SEO, Konvertering och Användargränssnitt, har du redan mallen för hur en sida ska vara. Först bör varje sida vara strukturerad på detta sätt från början. Men verkligheten idag är verkligen inte så. Oftast slänger någon ihop en sida för att börja jobba så fort som möjligt och då tänker de inte på konsekvenserna av en ofullbordad sida. Oavslutad sida innebär ofta att slutresultatet inte är en snabb webbsida.
Vad gör dålig prestanda jämfört med en snabb webbplats?
Du ger ett dåligt intryck till Google, Bing, Yahoo och användarna och när du väl har gjort ett sådant intryck, ja då kan det ta lite tid att vända den innebörden där. Precis som i livet självt. Det är egentligen så enkelt som att fundera på att ställa till med fest och servera korv i bröd, men man väljer att dela ut korvbrödet först som förrätt och korv med ketchup som huvudrätt. Så är det med hemsidan också, sätt ihop en god middag från första stund så välkomnas du med öppna armar. Varje webbplats i dagens samhälle som hamnar under 50 på PSI-skalan kan snabbt tappa kunder och chansen att ta sig upp på rankingsstegen tills Google bleknar till.
Varför företag måste börja se sig själva i spegeln och inse att laddningshastighet kan betyda vinst eller förlust.
Enligt vissa uppskattningar sägs det att så mycket som 500 miljarder dollar försvinner varje år som förlorade intäkter pga. laddningshastigheten för webbplatser. Företag måste vakna upp och inse att 2020 är här och all onlinetrafik ökar, all handel ökar och efterfrågan ökar samtidigt. Prestanda är ett krav. Hamnar man längst bak som företag mitt i allt detta så tappar man sin del av kakan – och som det ser ut nu kan den delen bli ganska stor.
Redan en sekunds förbättring av en webbplats kan göra stor skillnad för användarupplevelsen. En gupp i vägen som går att släta ut ska du inte vänta. Kolla din sida idag och lägg en strategi för hur du och ditt företag ska optimera sidan och med andra ord komma längre upp i form av sökning och upplevelse. Självklart kan jag varmt rekommendera att kontakta mig eller Websupporten så att vi kan göra en stridsplan åt dig.
Hur arbetar vi?
Som tidigare nämnt så börjar det hela med en sökning där vi kollar hur en webbplats rankas vad gäller prestanda, laddningstid och gränssnitt. Vi kollar om det är en snabb hemsida. Sedan går vi in för att se vilka delar av sidan som gör att den hänger eller laddas långsamt. Sedan spelar det självklart roll för vilken mjukvara allt är uppbyggt med och hur layouten ser ut bakifrån.
Vi jobbar med flera olika projekt där vissa kan ha en intensiv förändring av kodning och vissa nästan bara behöver en CDN och komprimering av bilder, sedan är allt bra. Skillnaden är enorm, men har samma effekt. Eftersom vi erbjuder prestandaförbättringar på alla plattformar är utbudet av vad du kan möta stort.
Våra tjänster inom optimering inkluderar:
- WordPress optimering
- HTML och CSS expertprestanda
- Filändringar
- Gzip implementering
- Manusändringar
- Kod- och bildkomprimering
- Responsiv prestandaförbättring
Vad är CDN och hur fungerar det?
Det står för Content Distribution Network och är alltså servrar. De distribueras globalt för att lagra filerna från en webbplats så att de kan laddas upp snabbare. Tanken är att dessa spridningsservrar kan komma närmare slutanvändaren och därmed spara laddningstid vilket i sin tur ökar hastigheten på webbplatsen. CDN fungerar som ett online-ekosystem och började sin existens på 90-talet, men har såklart vuxit sig större bland “vanliga” människor med tiden, och är nu mycket efterfrågad.
Tillbaka till rubriken och slutsatsen: Skapar en snabb webbplats högre tillväxt?
Definitivt. Slutsatsen är enkel. I dagens samhälle har företag inte råd att släppa fokus på lastningshastighet. Det går direkt emot hur sökmotorernas algoritmer är gjorda och hur man rankar som en webbplats eller webbutik. Oavsett hur du vrider och vänder på det får alla ut det bästa av det när webbplatsen laddas snabbare.
Undvik att ta billiga lösningar istället för att säkra framtida besök och försäljning. Jag ser det hela tiden, hemsidor som säljs och skapas så snabbt som möjligt utan en tanke på hur de presterar på sökmotorer. Det är för att skada verksamheten redan innan man har börjat. Finns det något att lägga pengar på så är det förstås dess front. Det är här dina kunder hittar dig, ser dig, läser dina ord och väcker deras inre tankar om vad de tycker om företaget. Det är det första intrycket som nämnts, och det är här du ska vinna dem. När du inte är närvarande själv som säljare är det din sida som bokstavligen fungerar för dig 24/7.
Om sidan inte hittas, eller erbjuder användarna ett bra och användarvänligt besök, så har du redan förlorat den möjligheten.
Du har ett ansvar.
Som företag har du ett ansvar. Som utvecklare har du ett ännu större ansvar. När det gäller vad du lämnar efter dig av spår när du väl har byggt en hemsida. Slarva och förstöra, eller gör rätt, försiktigt och få betalt efteråt. Skapa en snabb hemsida direkt, testa och testa tills det blir rätt.
När vi bygger webbplatser i WordPress, skapar vi dem optimerade från grunden, eftersom vi vet vikten av att vara redo från början. Om du har hittat en leverantör som inte hanterar detta så skulle jag rekommendera dig att välja rätt. Välj framtiden. Välj framgång!
Lycka till på vägen!
Skriven av
Tom Danny Pedersen
Senior Analys & Web Specialist på
Websupporten