När folk frågar mig vad vi gör framför PC:n uppstår ofta frågan, vad är SEO? Först och främst betyder SEO “Search Engine Optimization” på engelska, och på god norska – Search Engine Optimization. Skapat av flera processer, det utgör resultatet och termen “synlighet” på webben, med andra ord – SEO gör webbplatser synliga! Det handlar om att hjälpa sökmotorerna att hitta rätt material anpassat för varje sökning. Alla vet att när du söker efter något så kommer du givetvis att stöta på något i varaktigheten av det du letar efter.
Låt oss börja så enkelt som att föreställa oss en webbplats, för det är här varje SEO-resa börjar. “Hemma på din sida”. Ok, du har precis köpt eller skapat en hemsida, så frågorna börjar dyka upp. Varför får jag inte tillräckligt många besök på webbplatsen? Varför beställer eller fyller ingen av mig i kontaktformuläret? Varför ser jag inte ökande trafik?
Alla frågor som dyker upp är verkliga. MEN, och det är ett men med versaler, hur kommer folk att hitta dig när de inte vet om dig? Om du inte har kastat dig över Ads eller börjat tekniskt ställa in din sida för att hittas, ja då är chansen inte stor att du hamnar på mer än 40 sidor på Google, eller ännu värre.
Organisk sökning, vad är det?
Det här är organiska sökningar du förlorar chansen att vara en del av när du inte har en implementerad SEO-strategi. En organisk sökning är inte betald, utan är vad som kallas en “gratis” sökning. Det härrör från de naturliga kopplingarna mellan innehåll och nyckelord. Faktum är att ingen kan komma till toppen av organisk sökning genom att annonsera. Det är bara det att pengar inte kan hjälpa dig här. Här är det bara för att SEO gör dig synlig!
Sökmotoroptimering inifrån och ut
Vi kan enkelt dela upp detta i några steg, så vi tar och börjar om från början. Din webbplats måste vara sökmotoroptimerad. Då pratar vi om att utföra teknisk SEO på sajten. Att styra allt ditt innehåll i den sökandes riktning. Sedan är det också viktigt att hålla innehållet intressant inför det man gör. Det finns helt enkelt beskrivningar av vad du har på sidan som kommer att gå ut till allmänheten. Sedan fungerar det så att sökmotorerna skannar igenom din sida och sedan tar reda på av innehållet vem som ska se resultatet i sina sökningar.
Det förklarar generellt den tekniska delen av SEO. Sökmotoroptimering slutar nog inte bara där, nej.
SEO och Backlinks
Har du hört om backlinks, eller länkbyggande på svenska? Det finns alltså länkar som slänger ut information till de olika sökmotorerna. Förr var det faktiskt så att de flesta gjorde väldigt överdrivna försök att ha så många av dessa som möjligt. Men detta gick över till något som kan liknas vid spam som du får i din mail, och det är inget du vill ha länkat till din egen sida. Så vad är SEO? Det är något man inte kan undvika, men då ska man inte missbruka resurserna kring det.
SEO gör dig synlig, och idag räknas kvaliteten på länkarna mer än någonsin. Sökmotorerna är fast beslutna att ge en bra användarupplevelse till sina sökare, därav ordet sökmotoroptimering, och då väljer de såklart sidor de litar på. Men om du har dåliga länkar till din sida så är det faktiskt samma sak som i mellanstadiet. Om du umgicks med fel “crowd” lade lärarna dig i en låda och dina föräldrar bad dig sluta umgås med dem. Sökmotorerna gör samma sak med din sida om du har sådana länkar liggandes, du blir blockerad och det kan resultera i förlorad trafik. Det kan faktiskt gå så långt att man får en straffavgift där trafiken minskar procentuellt. Det kan ta tid att fixa något sådant.
Domänmyndighet, vad betyder det för din SEO?
Domänmyndighet, på Engelska Domain Authority (DA) är en rankning av sökmotorer utvecklade av Moz som förutsäger hur sannolikt en webbplats är att rankas på sökmotorernas resultatsidor (SERP). En DA-poäng varierar från ett till 100, där högre poäng tyder på att du har större chans att rankas högre generellt.
DA beräknas genom att utvärdera flera faktorer, inklusive länkning av rotdomäner och antalet totala länkar, till en enda DA-poäng. Denna poäng kan sedan användas när man jämför sajter eller spårar “ranking power” för en sajt över tid. DA är inte en beräkning som används av Google för att bestämma sökrankningar och har ingen effekt på SERP:erna, men det är så att det tydligt ger en sida auktoritet över en annan. Detta för att då kanske den ena sidan är mer trovärdig än den andra.
Alle vil kunne tilby en troverdig side, og spesielt slik at søkemotorene kan finne deg og Alla kommer att kunna erbjuda en trovärdig sida, och speciellt så att sökmotorerna kan hitta dig och presentera ditt innehåll för resten av världen. Bra sökmotoroptimering inkluderar en plan för sådana “off-page” arbetsprocesser. Det vill säga processer inom SEO där man inte jobbar direkt på hemsidan, utan utanför.
Sökmotoroptimering genom artiklar och bloggar
Detta kan ha en enorm inverkan på webbplatsen, om det görs på rätt sätt. Både “on-page” och “off-page”. Vad menar jag med det? Om du bloggar och skapar dina egna artiklar kan du skapa innehåll som är relaterat till din webbplats, använda rätt ord och lämna det som dina kunder kan förvänta sig om de söker efter liknande innehåll. Om du vill bygga bra länkar till din egen hemsida för att skapa ett bra SEO-flöde för dig själv, så fungerar det väldigt bra att kontakta andra bloggare eller någon i ditt nätverk, för att be dem länka till din sida.
Så vad är SEO? Det är inget enkelt, men om du följer rätt strategier och har satt tydliga mål och vet hur processerna fungerar, ja då kan du skapa de resultat du vill ha. Det är tidskrävande och tar resurser, men i längden är det mer än värt det!
Hur arbetar vi med SEO?
På Websupporten.se arbetar vi nära varje projekt för att förstå våra kunder. Vi behöver känna till målen, vilka konkurrenterna är, så att vi kan leverera bästa möjliga kundupplevelse.
Vi går igenom dessa SEO-processer för att kunna skapa en bra sökmotoroptimering. Vi erbjuder flera olika paket och kan skräddarsy efter vad våra kunder behöver.
- Användarupplevelse
- Prestanda
- Teknisk
- Innehåll och “på sidan”
- “Off-page”
Behöver du SEO? Hör av dig idag så hjälper vi dig!
Nedan hittar du länkar som kan vara av intresse för dig och ditt företag.
Länk till mer information på engelska Wikipedia.
Länk till Yoast som kan ge bra SEO-träning.
Länk till artikel om snabba webbplatser och hur det kan påverka din SEO.